RAWBITE

Fra køkkenbordet i Danmark til verdensmarkedet: Siden grundlæggelsen i 2009 er den danske producent af frugt- og nøddebaren Rawbite vokset hastigt. Opskriften på succesen lyder på naturlige ingredienser og ingen tilsætningsstoffer.

Økologisk frugtbar med naturlige ingredienser
Rawbite er grundlagt i 2009 af tre danske venner. Den økologiske frugt- og nøddebar opstod hjemme på køkkenbordet og bliver nu forhandlet i mere end 30 lande. Der findes nu otte varianter, som består af tørrede frugter og nødder af udelukkende økologiske råvarer. Rawbite er af natur gluten-, laktose- og mælkefri.

En del af Bahlsen-gruppen
Rawbite har siden slutningen af 2016 tilhørt familievirksomheden Bahlsen. Rawbite bliver dog ledet som en selvstændig virksomhed af den dansk-tyske ledelsesgruppe i København. Produktionen foregår i egne produktionsfaciliteter på Fyn.

Udbygning af forretningen i Tyskland
I Danmark forhandles Rawbite i mange supermarkeder, helsekostbutikker og tankstationer. Men også det tyske marked, hvor Rawbite siden 2011 er blevet forhandlet, spiller en vigtig rolle. Til at starte med blev Rawbite i Tyskland solgt i helsekostbutikker, men kan nu også købes hos materialister og i supermarkeder med et større udvalg. Næste skridt er at udvide distributionen yderligere for at udbrede kendskabet til brandet.

Rawbite ønsker at udnytte Handelskammerets viden og netværk
Anette Horváth, som kommer fra den nye ejer Bahlsen i Tyskland, leder Rawbite i samarbejde med de danske grundlæggere. Medlemskabet har hjulpet hende med at forstå rammebetingelserne i Danmark. I fremtiden ønsker hun at bruge Handelskammerets netværk yderligere: „Som Start-Up sætter vi pris på at arbejde i netværk – både for selv at lære og at lære fra sig. Dansk-Tysk Handelskammer tilbyder en platform for denne udveksling, og der er mulighed for at lære interessante mennesker at kende.