Stemningen i den tyske økonomi er mærkbart forringet - Ifo-indekset falder i juni

Ifo-indekset falder til 88,5 point i juni, efter at have ligget på 91,5 point i maj. Forventningerne til fremtiden er markant mere pessimistiske. Virksomhederne vurderer desuden deres aktuelle situation dårligere. Især industrien udvikler sig negativt og bringer den tyske økonomi i vanskeligt farvand.

28.06.2023

Fordelingen i de forskellige brancher lyder:

• I industrien er forretningsklimaet mærkbart forværret. Forventningerne falder markant og når det laveste niveau siden november 2022. Kun få brancher har undgået denne udvikling. Den aktuelle situation bliver også vurderet mindre god. Mange virksomheder vurderer, at deres ordrebeholdning er for lav.
  • I servicesektoren er indekset faldet. Virksomhederne er mindre tilfredse med den aktuelle situation. Forventningerne er markant mere pessimistiske. Især transport og logistik er berørt af den negative udvikling i industrien.
  • handelssektoren giver indekset efter. Virksomhederne er lidt mindre tilfredse med den eksisterende forretning. Forventningerne forbedrer sig minimalt, men er stadig præget af stor pessimisme.
  • bygge- og anlægssektoren er forretningsklimaet også faldet. Virksomhederne er lidt mindre tilfredse med deres aktuelle situation. Udsigterne for de kommende måneder er også forværret.

Efterspørgslen efter varer ”Made in Germany” går tilbage, og da en del danske virksomheder er underleverandører til den tyske industri, er faldende ordreindgang dårligt nyt for dansk økonomi.

Du finder en detaljeret oversigt over de seneste resultater på ifo’s hjemmeside, også på engelsk.