Tysk økonomi er ikke kommet i gang

Opsvinget udebliver fortsat i Tyskland. Det viser DIHK's konjunkturundersøgelse for forsommeren 2024, hvor mere end 24.000 tyske virksomheder har deltaget. De seneste måneders håb om, at gode internationale forretninger eller et opsving i den indenlandske efterspørgsel kunne fungere som en drivkraft for de indenlandske virksomheder, er ikke blevet bekræftet. DIHK-stemningsindeks viser en pessimistisk værdi på 97,2.

27.05.2024

Rundspørgen viser:

• Virksomhedernes forventninger er blevet bedre, men de er stadig pessimistiske. Især er andelen af virksomheder med negative forventninger faldet markant (26 procent sammenlignet med 35 procent tidligere). Men 16 procent af virksomhederne forventer en forbedring i de kommende tolv måneder.
  • Virksomhederne er mindre tilfredse med den nuværende forretningssituation end i starten af året. Knap en tredjedel af virksomhederne vurderer den nuværende situation god. Næsten en fjerdedel vurderer situationen negativt. Særligt bekymrende er det, at industrien vurderer situationen ringere end i starten af året.
  • På trods af et lille opsving i den globale økonomi er væksten i industriens eksportforventninger lav: 26 procent af virksomhederne forventer, at eksporten vil falde i løbet af de næste 12 måneder, mens 21 procent forventer, at den vil stige.
  • Virksomhedernes økonomiske situation er uændret: 40 procent vurderer fortsat deres finansielle situation som problematisk.
  • Investeringslysten forbedrer sig en smule, men ligger stadig på et lavt niveau. 23 procent forventer højere investeringer, 31 procent planlægger lavere investeringer.
  • Den indenlandske efterspørgsel har erstattet energi- og råvarepriser som den hyppigste forretningsrisiko (55 procent). Tre yderligere forretningsrisici bliver nævnt af 54 procent af virksomhederne: Økonomisk-politiske forhold, energi- og råvarepriser og mangel på kvalificeret arbejdskraft.

DIHK opfordrer til forbedring af virksomhedernes rammebetingelser for at skabe mere innovation og mindre bureaukrati. Netop fordi den internationale situation er så usikker på grund af de mange kriser, har virksomhederne brug for klare signaler om forandring, i det mindste fra Berlin og Bruxelles. DIHK forventer stagnation i tysk økonomi i 2024. Dyk ned i resultaterne HER.

Denne måneds ifo-indeks udviser samme tendens som undersøgelsen blandt de tyske virksomheder fra DIHK. ifo-indekset forbliver i maj på 89,3 point. Virksomhederne er mindre tilfredse med den aktuelle forretningssituation. På den anden side er forventningerne blevet bedre. Industri, handel og byggeri er i bedring, mens serviceudbydere lider et tilbageslag. Du kan læse resultaterne af ifo for maj måned HER